Hidupnya Jiwa Adalah Kerana ILMU, Maka Rebutlah ILMU, Matinya Jiwa Adalah Kerana Kejahilan, Maka,Hindarilah Kejahilan. Biar Zaman Berubah, Tetapi Hati Jangan Goyah, Silakan Masa Berganti, Tetapi Keyakinan Jangan Mati, Ia adalah Intan Paling Mahal, Berharga dan Permata Penyeri Jiwa. Jaga Iman Kukuhkan Hati Demi Islam yang Hakiki...

Sabtu, Ogos 25, 2007

hikmah disebalik KeGaGaLaN..

"kegagalan yang kita lalui adalah salah satu langkah yang penting dalam kehidupan".dengan kegagalan, kita kan cuba bangkit semula selepas tersungkur di lembah kehampaan.HANYA HATI YANG TABAH DAN TAK MENGENAL ERTI PUTUS ASA yang boleh menemui kekuatan dalam diri untuk bangkit semula selepas tewan di medan perjuangan hidup, apatah lagi, kita sebagai manusia sering diingatkan supaya jangan sekali-kali berputus asa dari rahmat Allah swt.
-sedap bunyi madah ni-.walaupun dah biase dengar,tapi ayong tergerak hati nak panjang-panjangkan cerita pasal topik ni.seronok...ala, bukan susah pun kan, taip je..

hmmmmmmm...memandangkan ayong sendiri perlukan sedikit motivasi buat diri yang baru je sedikit tersasar dari landasan target natijah imtihan yang baru je keluar baru-baru ni,bolehla jugak ayong kongsikan dengan blogger n reader2 yang lain.
Natijah yang telah ditunggu2 sejak berakhirnya imtihan tahriri dan syafawi akhir bulan jun haritu dahpun keluar beberape minggu yang lepas..cukup mendebarkan.tahun pertama sebagai pelajar kat sini sedikit sebanyak menambahkan bertan-tan dan bergelen-gelen gundah-gulana,risau-serisau-risaunya,debar-debar,semualah jenis-jenis perasaan yang sewaktu dengannya..bak kate mama,ayong sampai tak lalu makan, macam ade masalah negarala kononnye..padahal..tunggu keputusan pekse rupenye..sampai ma pun berjangkit takut,jd tak lalu makan mcm ayong jugak.ibu manela tak risau...kan.

alamak, tersasar dari topik pulak dah...ok, berbalik pada cerita natijah imtihan tadi,setelah berkali2 cuba berhubung ngan kawan-kawan yang berada di sana,setelah lama melekatnya handphone dngan diri ni,akhirnya, satu sms meleraikan segala tan-tan dan gelen-gelen kusut yang tersarang di kepala ni...tidak gagal,dan sememangnya ayong sendiripun mintak dijauhkan dari 'kegagalan' sepertimana kawan-kawan and student2 lain di seluruh pelosok dunia.tapi, bagi ayong,ayong boleh kategorikan natijah ayong yang pertama di ardhul kinanah ini sebagai sebuah kegagalan 'kegagalan dalam kejayaan'..mmmm gitulah.

tapi! bak kata ayat di atas tu: "Jgn sekali-kali kita putus asa dari rahmat Allah" dan tambahan dari diri ayong sendiri : bahkan kita perlu bersyukur dan anggap, itulah ujian dari Allah yang sayangkan kita sebagai pencari ilmunya....".
haaaa....jadi, apepun yang terjadi, ayong bersyukur...sekurang-kurangnya, ayong mampu buat mama ngan abah tersenyum,walaupun tak selebar mana, walaupun tak sampai ketelinga, itu lebih baik,kan dari menggugurkan airmata mereka..betapa berharganya senyuman mama abah tatkala tu..maafkan ayong ma,abah,ini je yang ayong mampu buat mase ni..insyaAllah thn depan ayong cube buat yang terbaik lagi dari kali ni..Ayong tau...walaupun mama ngan abah tak pandang tinggi mane pointer ayong, takat mane gred ayong,tinggi mane blaja ayong,tapi, anak manelah yang taknak ibubapa die gembire..kan,kan,kan...hehe, takmo sedih sedihlah.chayo' chayo' ayong....

Jadi, ape yang perlu kita buat sekiranya kita terpaksa berhadapan dengan kegagalan yang bukan atas kemahuan kita????.....ayong ade jawapannye...

"JANGAN PUTUS ASA.....ITULAH YANG UTAMA.ANDAI PERLU DITANGISI KEGAGALAN TU, MENANGISLAH,KERANA PADA AYONG,MENANGIS TU PERLU, TAK KIRALAH DI KALA SUKA,APATAH LAGI DUKA.KAN.ANGGAPLAH KEGAGALAN YANG KITA TERIMA TU DISEBALIKNYE TERSELINDUNG BERIBU HIKMAH.SETIAP YANG BERLAKU TU KAN ADA HIKMAH DISEBALIKNYA...MUNGKIN ADA SESUATU YANG ALLAH SWT NAK KITA SEDAR, KAJI,CARI DAN KOREKSI DALAM DIRI KITA.KEGAGALAN TU KAN TANDA KELEMAHAN,JADI, BUKA MATA, BUKA HATI,KOREKSI DIRI.APA LEMAHNYA DIRI KITA.PERBAIKI APE YANG SILAP,LIPAT GANDAKAN APE YANG KURANG.JANGAN SEKALI-KALI KITA ANGGAP YANG KEGAGALAN KITA TU ADALAH TITIK AKHIR PERJUANGAN KITA...PERJUANGAN KITA TAKKAN SELESAI...KUATKAN DIRI, KUATKAN DIRI,KUATKAN DIRI.APAPUN, PENGHARAPAN PADA YANG MAHA ESA TU JUGALAH YANG TERPENTING AGAR KITA DIKURNIAKAN KEKUATAN,KEJAYAAN, DAN DIJAUHKAN DARI KEGAGALAN,MAKNAWI DAN HAKIKI.."

sekian dari ayong yang kan terus kejari kejayaan.....

hari ini dalam sejarah

listen through the lyrics

kerana ALLAH sentiasa bersamamu

kerana  ALLAH sentiasa bersamamu